Partahöylän valinta

Partahöylien vertailua

Valikoimastamme löydät paljon erilaisia partahöyliä ja niistä tarpeisiisi sopivan valitseminen voi olla aluksi hankalaa. Tässä oppaassa käymme hieman läpi miten partahöylät eroavat toisistaan ja mikä niistä voisi sopia sinulle parhaiten.

Rakenne

Yleisimmät klassisten partahöylien rakenteet ovat 3-osaiset, Twist-To-Open mekanismilla varustetut, sekä 2-osaiset partahöylät. 3-osaiset partahöylät ovat yleisimpiä ja ne koostuvat varresta, ajopään kannesta ja pohjalevystä. Ajopään kannessa on kierretanko, joka työnnetään pohjalevyn läpi ja kiristetään varren kierteisiin. Partaterä asetetaan pohja- ja kansilevyn väliin.

3-osainen partahöylä osina
3-osainen Mühle R89 osina

Twist-To-Open (TTO) tai perhosmekanismi on rakenne, jossa ajopään kansimekanismi aukeaa varren nupistä pyörittämällä. Mekanismin ansiosta partaterän vaihto on nopeaa ja turvallista, sekä ajopään puhdistus käy kätevästi. Partaterä asetetaan avatun ajopään ohjureihin ja kiristetään paikoilleen varren nupista.

Twist to Open kiinni
Perhosmekanismi suljettuna
Twist to Open auki
Perhosmekanismi avattuna

2-osaiset partahöylät, kuten esimerkkinä Parker Variant koostuu yhtenäisestä varresta ja pohjalevystä, johon irrallinen kansilevy kiristetään varren nuppia kääntämällä.

Klassiset partahöylät valmistetaan tavallisesti metalleista, kuten messingistä ja teräksestä, mutta löytyy myös kuparista ja alumiinista valmistettuja partahöyliä. Kestävimmät partahöylät valmistetaan kokonaan ruostumattomasta teräksestä, joka nostaa niiden hintoja tavallisiin partahöyliin verrattuna. Partahöylien varret voivat olla myös muutakin materiaalia, kuten puuta tai muovia. Valitessasi oikeanlaista partahöylää, kannattaa kiinnittää huomiota varren kuviointiin. Tasaiset kromisen kiiltävät varret voivat olla saippuaisilla käsillä liukkaita, joten usein varret ovatkin muotoiltuja ja kuvioituja pidon parantamiseksi.

 

Ajopää

Ajopäissä alkaa asiat hieman monimutkaistua, mutta karkeasti ne voidaan jakaa avokampaisiin, suljettukampaisiin, slant-mallisiin ja säädettäviin. Suurin osan klassisista partahöylistä ovat ns. “double edge safety razor” -tyyppisiä, mikä tarkoittaa kaksipuolista partahöylää. Kaksipuolisella partahöylällä voit siis ajaa ensin yhdellä puolella, pyöräyttää höylää 180-astetta ja jatka ajamista toisella puolella, jonka jälkeen vasta ajopään huuhtelu. Nämä kaksipuoliset partahöylät käyttävät standardeja kaksipuolisia partateriä, joita löytyy valikoimastamme suuri kirjo. Katso vaihtoehdot.

Tietenkin mukaan mahtuu myös erikoisuuksia, kuten sitten “single edge safety razor” eli yksipuoliset partahöylät. Kuten jo nimikin sanoo, vain yksi puoli partahöylästä on leikkaava. Yksipuolisten partahöylien käyttämät partaterätkin ovat sitten erilaisia. Mainittakoon esimerkkinä RazoRock Hawk V2 ja sen käyttämät yksipuoliset partaterät.

Suljettu

Suosituin vaihtoehto ajopäistä on suljettukampaiset partahöylät, joita voi suositella huolettomaan päivittäiseen ajoon.  Suljettukampaisissa ajopäissä kulkee terän edessä suojalista, joka voi olla uritettu tai sitten täysin tasainen. Urien tarkoitus on ennen terän leikkuutyötä kiristää ihoa ja tasoittaa leikattavaa aluetta. Tämä vähentää ihoärsytystä ja punoitusta, sekä pienentää nirhaumien mahdollisuutta. Suosittelemme aloittelevia klassisen partahöylän käyttäjiä aloittamaankin suljettukampaisella höylällä, joilla tekniikan harjoittelu on turvallista. Katso vaihtoehdot.

Avoin

Avokampaisessa ajopäässä ei ole lainkaan suojaavaa suojalistaa, mikä tekee niistä pääsääntöisesti aggressiivisempia suljettukampaisiin partahöyliin verrattuna. Aggressiivisuuteen vaikuttaa myös miten paljon partaterä tulee ajopäästä ulos, paljonko on teräväli (blade gap) ja tietenkin mitä partaterää käytät. Eli löytyy myös miedompia avokampaisia partahöyliä. Avokampaisten partahöylien hyviä puolia on mm. että yksi veto ei vie kaikkia partavaahtoja ajettavalta alueelta, haravamainen pohjalevy nostaa partakarvoja iholta, partakarvat eivät tuki ajopäätä kovin helposti ja paksumman parran leikkaus on helpompaa. Katso vaihtoehdot.

Suljettu- ja avokampainen partahöylä
Vasemmalla Mühle R89 suljettukampainen partahöylä ja oikealla avokampainen Fatip Piccolo

Slant

Slant-malliset partahöylät näyttävät ensivilkaisulla hieman erikoisilta vinoineen ajopäineen, mutta tähän on selkeä syy. Vinosti istuva partaterä tekee leikkuutyön enemmän viiltämällä, mikä vähentää leikkuutyön vastustusta ja partakarva myös leikkaantuu siistimmin. Partaterän ollessa kannen ja pohjalevyn välissä vinosti, lisää se myös terään jäykkyyttä. Tämä vähentää terän taipumista, mikä taas parantaa tarkkuutta ja leikkaustehoa. Slant-mallisia partahöyliä suositellaan paksulle parralle, koska leikkaus on niin tehokasta. Slant-höylien ollessa pääasiassa aggressiivisemman puoleisia, voi niitä kuitenkin suositella kokeiltavaksi myös herkälle iholle. Tämä perustuu myös leikkaustehoon ja siihen, että kontakti on kevyt ja tämä aiheuttaa vähemmän ihoärsytystä.  Katso vaihtoehdot.

Slant-mallinen partahöylä
Merkur 37C Slant partahöylä

Säädettävä

Säädettävät partahöylät sopivat käyttäjille, jotka eivät tyydy samaan leikkaustehoon vaan haluavat esimerkiksi partahöylän suoriutuvan erilailla eri leikkauskerroilla tai alueilla kasvoilla. Jos esimerkiksi kaula on helposti ärtyvää aluetta, voi partahöylää säätää miedommaksi ja poskille taas aggressiivisempaa asetusta. Tai sitten jos haluat ensimmäisen ajokerran ajaa aggressiivisella asetuksella myötäkarvaan ja toisen ajokerran vastakarvaan miedommalla.

Aggressiivisuutta säädetään muuttamalla teräväliä (blade gap), eli kuinka korkealla partaterä istuu pohjalevyyn nähden. Tämä teräväli vaikuttaa siihen kuinka paljon terä on esillä (blade exposure) / paljonko terä tulee suojalistan yli esille. Mitä enemmän terä tulee suojalistan yli esille, sitä lähempää ihoa terä leikkaa partakarvoja. Säädettäviä partahöyliä on myöskin erilaisia, joissa on eri asteikot aggressiivisuudelle ja miten terävälin säätö tehdään. Säätö voidaan tehdä esimerkiksi varren nuppia kääntämällä, joka muuttaa teräväliä tai sitten vaihtamalla erilaisia pohjalevyjä ajopäähän. Katso vaihtoehdot.

Partaterä ajopäässä